کانال پیش عایقXPS

درزندگی روزمره عایق ها جایگاه مهمی در صنایع مختلف یافته اند. بخصوص در صنعت ساختمان که نقش مهمی در زندگی انسان ایفا می کند. یکی از مسائل مهم در ساختمان سازی موضوع کانال های انتقال هوا می باشد که در بخش صنعت تهویه مطبوع بسیار مهم است. که باید بصورت کاملا دقیق و تخصصی صورت گیرد. که از لحاظ کاهش صدا و مقاومت در برابر رطوبت و آلودگی و پایداری آن نسبت به شرایط محیطی و جوی باعث رشد و توسعه این صنعت تهویه می گردد. برای رفع تمام این نیاز ها به تولید محصولات متنوع پرداخته شده است از قبیل: کانال های پیش عایق و یا کانال های گالوانیزه که تنوع فراوانی دارند، که چند نوع آنها را اینجا معرفی می کنیم کانال های XPS، فنولیک، پلی یورتان، آلمینیوم، فلکسیبل، کربن، PVC، فایبرگلاس و گالوانیزه… را می توان به آن اشاره کرد.

اگر بخواهیم از مزایای کانال های XPS صحبت کنیم باید به آسانی در جابجایی و حمل و نقل اشاره کنیم، به راحتی می توانیم در سیستم کانال کشی تغییرات انجام دهیم و به راحتی آن را نصب و اجرا کنیم، مقاومت خوبی در مقابل حرارت بالا دارد، از لحاظ هوا دهی بسیار ملایم می باشد، از نظر انبساط و انقباض لرزش و سرو صدای کمی دارد، آب پس نمی دهد و قابلیت شستشو نیز دارد، از اتلاف انرژی جلوگیری می کند و جریان را بصورت یکنواخت در تمام طول کانال پخش می کند. وزن بسیار کمی دارد سبک است. از پیش عایق شده است و از لحاظ عایق حرارتی و برودتی عالی عمل می کند، نیاز کمتری به آهن آلات دارد و محدودیتی در انتخاب سایز کانال ندارد، طراحی آسانی دارد و با استاندارد های جهانی هم خوانی دارد.

نحوه ساخت کانال پیش عایق

در این سیستم از یک فناوری جدید برای ساخت تجهیزات و سیستم های تهویه هوای گرم و سرد در ساختمان ها استفاده می شود. ابزار ساخت این کانال ها بسیار ساده هستند ولی به طور چشم گیری از اتلاف انرژی جلوگیری می کنند و حالت استاندارد را فراهم می سازند این کانال ها به صورت مربع ،مستطیل ساخته می شوند. فرآیند ساخت این کانال ها در کارخانه انجام می شود و محصول نهایی بسیار کیفیت بالایی دارد.

در این قسمت با مراحل ساخت کانال پلی یورتان در کارخانه آشنا می شویم:

الگو کشی

در اول کار الگوی مناسب را روی مصالح انتخاب شده رسم می کنیم این کار توسط جوهرهای مخصوص علامت گذاری صورت می گیرد و الگوی برش حاضر می شود و روی آن قسمت های ورودی و خروجی کانال باید مشخص شود.

برش دادن

در این قسمت از کار به برش ورقه ها یا الگو می پردازیم که ابزار برش یا همان تیغه های برش الگو باید با زاویه ۴۵ درجه روی سطح حرکت داده شود تا بتوانیم برشی به شکل حرف v انگلیسی را ترسیم کنیم و برش بزنیم چون این برش برای مرحله چسباندن بسیار مناسب می باشد. کار برش در محل صورت می گیرد.

چسباندن

در این مرحله به چسباندن قسمت هایی که برش داده ایم می رسیم که با ابزار مناسب مانند چسب تفنگی و با استفاده از چسب مخصوص قسمت های برش خورده که به صورت v انگلیسی بود را به هم می چسبانیم البته قبل از چسباندن لبه ها باید آن ها را کاملا تمیز کرده باشیم اگر گرد و غبار و آلودگی در لبه ها باشد ،لبه ها به درستی به هم متصل نمی شوند. حدودا ۱۰ تا ۲۰ دقیقه برای خشک شدن چسب و چسبیدن لبه ها زمان نیاز است.

تا زدن

در این مرحله قالب را تا می زنیم یعنی ورقه های برش خورده و علامت گذاری شده را در زاویه ۹۰ درجه و به حالت تراز تا می زنیم. نباید هیچ انحرافی در تا خوردگی وجود داشته باشد ،در پایان لبه های v شکل را مثل مرحله قبل به یکدیگر می چسبانیم.

نوار کشی

در مرحله نوار کشی از نوار چسب آلمینیومی برای بسته شدن شیارها به کار می رود که انعطاف پذیری فراوانی دارد و زیبایی زیادی به کار می دهد و از اتلاف جریان هوای داخل کولر جلوگیری می کند.

آب بندی

و در مرحله آخر که مرحله آب بندی کردن قطعات کانال می باشد تمام قسمت ها و قطعات کانال با یک ترکیب سیلیکونی مهر و موم می شود که باعث پایداری و استحکام بیشتر کانال می شود و بعد از نصب از خروج جریان هوا از داخل کانال جلوگیری می کند و همچنین از ورود هوای بیرون به داخل کانال نیز جلوگیری می شود.

مزیت کانال پیش عایق شده نسبت به کانال سنتی

می خواهیم در این مطلب به مزایای کانال های پیش عایق اشاره کنیم که نسبت به کانال های سنتی چه برتری هایی دارند و چگونه می توانند به ما در هدر رفت انرژی کمک کنند.

در کل کانال های هوا نقش بسیار مهمی را در انتقال هوای مناسب و مطبوع (گرم یا سرد) در سیستم های تهویه بر عهده دارند به صورت قدیمی یا سنتی در این نوع سیستم ها در سالیان طولانی از کانال های هوا با جنس گالوانیزه استفاده شده است. این نوع کانال ها هنوز در مصارف خانگی کاربرد بسیاری دارند از جمله: (برای کولرهای آبی)
اما این نوع کانال ها معایب زیادی نیز دارند از قبیل: نیاز به فضای بسیار برای نصب ،وزن بالا و نشت هوای مطبوع و… این ها تنها چند مورد از معایب این نوع کانال ها می باشد.

البته با ساخت کانال های پیش عایق شده و استفاده درست و بجا از آن ،مزایای زیادی نصیب مصرف کننده می شود که به ۷مورد از آن ها اشاره می کنیم:

  1. تهویه مطبوع هوا و افزایش کیفیت و راندمان

قسمت داخلی کانال های پیش عایق شده به طور کامل وکلی از آلمینیوم استفاده شده است به همین علت جریان هوای سالم و پاک در آن تضمین شده می باشد. برای تشکیل قسمت های مجزا و فلنج های محدود و کمتری به کار رفته است به همین علت در کانال های پیش عایق شده جریان باد کاملا بهینه حفظ می شود و کارایی سیستم بسیار بهبود می یابد.

  1. بهینه سازی مصرف انرژی و جلوگیری از هدر رفت گرما

ضریب حرارتی فوم پلی اورتان بسیار کم می باشد در نتیجه عایق حرارتی بی عیب و نقص و کاملی می باشد این مورد حتی در ضخامت های ۲۰ و ۳۰ میلی متر هم دیده می شود. این ویژگی باعث می شود در مصرف انرژی کل سیستم تهویه صرفه جویی بسیاری صورت گیرد.

  1. داشتن ایمنی بالا و سبکی

کانال های پیش عایق شده نسبت به کانال های سنتی خیلی سبک تر هستند می توان گفت نزدیک به ۱۵ درصد وزن کانال های سنتی را دارند که این مزیت به صورت اقتصادی ،ایمنی و محیط زیستی مهم می باشد.

  1. به کمترین حد رساندن نویزهای صوتی

در این کانال های پیش عایق شده با فوم پلی اورتان هیچ گونه لرزشی وجود ندارد به همین علت نویز صوتی نیز در آن به کمترین حد ممکن می رسد.

  1. استحکام و پایداری بیشتر

به کار بردن فوم پلی اورتان و آلمینیوم در کانال های پیش عایق شده استحکام و پایداری این محصول را در مدت طولانی تضمین می کند و باعث صرفه جویی در هزینه و وقت می شود.

  1. کاهش دادن هزینه ها

هزینه ساخت ،نصب و حمل کانال های پیش عایق شده نسبت به کانال های سنتی به موارد قابل چشم گیری کمتر می باشد.

  1. تطبیق پذیری

کانال های سنتی را نمی توان در محل نصب و اندازه گیری کرد اما کانال های پیش عایق شده را می توان در محل نصب و اندازه گیری کرد و نیاز به فضای کمتری دارند.